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शिक्षा

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    शिक्षा ठक मौलिक मानवाधिकार अछि

    आहि देच्च के नागरिक में शिक्षा के अभाव रहैत छैक ओकर विकास अवरूद्ध क जायत छै। तकर विकास के लेल भारत मे एकरा मौलिक अधिकार प्राप्त छै। किछु दिन सँ साक्षरता मिच्चन के माध्यम सँ शिक्षा मे अमूल चूक विकास भेलै।

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    शिक्षा में सूचना आउट संचार प्रद्योगिकी

    शिक्षा क क्षेत्र में (आई सी टी) के जानकारी सेहो इ प्रभाग दैत छैक। द्रौक्षणिक गतिविधि कि-कि भऽ रहल है तेकरो जानकारी दैत छैक।.

पहिल शिक्षा

पहिल विद्या ऐहेन आधार अछी जै पर देश आ हर आदमीक विकास निर्भर करैत अछी। हाल के वर्ष मे हिन्दुस्तान पहिल विद्या मऽ प्रवेश छात्र के संखया बरकरार रखैत हुनकर नियमित उपस्थिति दर आ साक्षरता के विस्तार के संदर्भ मे बहुत प्रगति केलक। जतऽ भारत कऽ उन्नति शिक्षा पद्धति क भारत देश क आर्थिक विकास के मुखय योगदान करै वाला मानल जैत अछि। उहै भारत मे आधारभूत शिक्षा कऽ गुणवत्ता आइ क दिन मऽ चिंता क विशय बनल अछि।.

भारत म 14 सालक उम्र तक कऽ सब बच्चा के बिना शुल्क आ उचित शिक्षा प्रदान करनै संवैधानिक प्रतिबद्वता अछि। देश संसद वर्ष 2009 मे शिक्षा कऽ अधिकार अधिनियम'' लागू कनै छलैथ। जेकर द्‌वारा 6 स 14 साल क सब बच्चा के लेल शिक्षा तक मूल अधिकार भऽ गेल छल। लेकिन देश मऽ अरवनो आधारभत शिक्षा कऽ सार्वभौम नहि बनैल जा सकल। एकर अर्थ अछि बच्चा कऽ विद्यालय मऽ सौ फीसदी नामांकन आ विद्यालयी सुविधा सँ पूर्ण सब घर मऽ ओकर संखया क बरकार रखने छै। अहि कमी कऽ पूरा करवाक लेल आकार साल 2001 मे सर्व शिक्षा अभियान योजना कऽ प्रारम्भ केनै रहैत से अपन तरह कऽ दुनिया मे सबसँ पैग योजना छल।.

सूचना प्राद्योगिकी क आही युग मऽ सूचना आ संचार प्राद्योगिकी शिक्षा क्षेत्र मऽ छटल आ पूर्ण समुदाय, खास कैर क ग्रामीण क्षेत्र मऽ ओकर दुन्‌ क बीच दूरी क कम करवाक कोशिश कऽ रहल अछि। भारत प्रवेशद्वार पहिल शिक्षा के क्षेत्र मऽ भारत मऽ मौलिक शिक्षा के सार्वभौमीकरणक लेल बहुतो सामान जुटा कऽ विद्यार्थी आ शिक्षक के क्षमता बढ़बे कऽ कोशिश कऽ रहल अछि।.

बाल अधिकार

बाल अधिकार आजुक समय कऽ सबसँ पैग आ फैलेत जरूरत अछि जेकर बारे मऽ लोक मऽ जानकारी के अभाव अछि इ प्रभाग मऽ एहेन बहुते बाल अधिकार पर विशेष रूप सँ ध्यान दैत अछि आ ओकर अधिकार क हनन के रोकनै आ अधिकार सुरक्षित करवाक जरूरत अछि।

नीतियाँ आ योजनाएँ

6 सँ 14 साल के उम्रक बीच कऽ सब बच्चा के मुफ्त आ अनिवार्य शिक्षा कऽ अधिकार अछि। इ बात 86 वें संविधान संशोधन अधिनियम के अनुच्छेद 216 जोड़ल गेल आ इ कार्यक विस्तारक लेल सरकार द्‌वारा केल जा रहल आ इ कार्य क विस्तारक लेल सरकार द्‌वारा कैल जा रहल प्रयास कऽ जानकारी इ प्रभाग मऽ देल गेल अछि।.

बाल जगत

मल्टीमीडिया सामान के अनेक भाग विज्ञान खंड रात्रि रचनात्मक सोच आ सीखे क प्रक्रिया मऽ बच्चा क सक्रिय योगदान कऽ प्रोकाशित करेत रहैत छैक। इ तरहें क अन्य कतेको उदाहरण इ प्रभाग मऽ देल गेल अछि।.

शिक्षक मंच

शिक्षण आ अधिगम प्रक्रिया कऽ अनेक महत्वपूर्ण बात शिक्षार्थी जीवन मऽ इ प्रक्रिया क उपयोगी सिद्ध करैत छैक। इ प्रभाग अनेको कौशल के साथ शिक्षकक विधार्थी कऽ व्यवहार आ सीखे क अनुभव क संग सम्पूर्ण विकास मऽ केना काम करल जैत तेकर जानकारी सेहो देत रहैत छैक।.

ऑनलाइन मूल्यांकन

इ प्रभाग ऑनलाइन के अंतर्गत वेब संसाधन आ स्त्रोत कऽ सहायता सँ गणित, विज्ञान, भूगोल कऽ अपन मूल्यांकन प्रक्रिया के दर्शावैत राज्य ओकर राजधानी आ भारत के नदी कऽ नाम आ ओकर गुणक बारे मऽ जानकारी दैत रहैत छैक।.

शिक्षा की ओर प्रवृत करवाक पहल

इ प्रभाग मऽ बहुप्रतिभा सिद्धांतक व्याखया करैत ज्ञानक अनेक प्रकार कऽ बारे मे गार्नर कऽ मनोवैज्ञानिक सिद्धांत कऽ प्रस्तुत कैल गेल अछि। इ प्रभाग बताबे छै जे सब लोक कऽ सीखे क द्रौली, शिक्षा मऽ एकर उपयोग कऽ संग विद्यालय मऽ बहुत प्रतिभा सिद्धान्तक अनेक लाभ होइत अछि।.

कैरियर मार्गदर्शन

कैरियर में रास्ता देखेला सँ जीवन कऽ नीक जेका आकार भेट सकत या। ई भाग पठयत्‌ के अनेक तरिका सँ पढ़ला आ मध्यामिक वर्ग आ प्रतिष्ठान के बाद भेटय बला रोजगार के अवसर क जानकारी संग अय स जूड़ल आवश्यक जानकारी जानय के अवसर दैत छैक।.

कंप्यूटर शिक्षा(संगनक विद्या)

अहि प्रभाग के अनेक विषय आँहाक जानकारी आ प्रौद्योगिकी कऽ जानकारी मे बढ़ोतरी करैत ओहिक माध्यम सँ क्षमता बनावय मऽ ओकर द्वारा होवे बाला महत्त्वपूर्ण योगदानक्र सूचना देयल अछी।.

संसाधन लिंग

ई भाग शिक्षक जगत मे उपयोगक सरकारी दुनियाक संसाधन, जानकारी आ देनाय-लेनाय योग्य संसाधन-शक्ति संसाधन, बाल अधिकार व प्रचार संसाधन आउट कऽ सूचना दयत शिक्षा समाचार माध्यम के जरूरत बताबयत अछि, अहि प्रभाग मे कार्यरत दुनियाक अभिकरण कर अवसर दयत अछी।.

चर्चा मंच

शिक्षाक चर्चा मंच शिक्षा सँ जुड़ल अनेक विषयाक पर अपन विचार रखलाक संग अनेक के संग अपन विचार आ जानकारी कऽ आदान-प्रदान करय के अवसर भेटल अछि।.

तीलकचंद रामकृष्णा कनोजे Oct 21, 2016 11:18 AM

मेरा i t i हुवा है , मुझे आगे क्या करना चाहिए 'जिसे मै आगे कुछ कर सकु ?

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